בנחישות וברצחנות: כך השתלט טאליבן על מדינת הענק \\ פרשנות

שלמה ריזל No Comments on בנחישות וברצחנות: כך השתלט טאליבן על מדינת הענק \\ פרשנות

כוחות הטרור של הטליבאן השלימו היום את ההשתלטות על אפגניסטן, ובשעות הקרובות צפוי השלטון לעבור לידיהם באופן סופי לאחר שהממשלה האפגנית הודיעה על כניעה ללא תנאי. מתי שלטו הארגון הרצחני במדינה ומה הרקע להשתלטות הנוכחית? כל הפרטים

23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

דרמה בהתהוות: השתלטות הטליבאן על אפגינסטן צוברת תאוצה בצעדי ענק, ונראה כי עתידה ליפול תוך ימים או אף שעות בידי ארגון הטרור האיסלמי הקיצוני.

הדברים מתרחשים ברקע נסיגת הכוחות האמריקאים מהמדינה, בתום המלחמה הארוכה בתולדות ארה"ב שהחלה לפני 20 שנה. היא יצאה אליה כדי ללכוד את מנהיג אל קאעידה, אוסאמה בן לאדן לאחר הפלת מגדלי התאומים. מלחמה שגבתה את חייהם של אלפי אמריקאי, בריטים ואף גרמנים וספרדים. בתקופת ממשל טראמפ, הוחלט להוציא משם את הצבא האמריקאי. טראמפ סבר כי ארה"ב אינה צריכה להיות השוטר העולמי. עם זאת, טראמפ תכנן לעשות זאת בצורה הדרגתית ומסודרת.

עם כניסת ביידן לבית הלבן, הוא הביע עמדה דומה לזו של טראמפ, אך בפועל ביצע את היציאה מאפגניסטן בצורה חפוזה ולא מסודרת, באופן שמזכיר את בריחתה של ישראל מלבנון בתקופת ממשלת ברק, ב-1999.

הטליבאן, על פי ויקיפדיה הוא ארגון טרור מוסלמי סוני, אשר החל את דרכו באמצע שנות התשעים, כתנועת סטודנטים פשטונים שהתנגדה לשחיתות באפגניסטן.

בשנת 1995 עלתה תנועת הטליבאן וכבשה את רוב החלק הדרומי והמזרחי של אפגניסטן תוך פחות משנה. תוך זמן קצר השתלטה מפלגת המוג'אהדין (לוחמי הטליבאן) על כ-90% מהמדינה כשהיא זוכה בתמיכתם של למעלה מ-80% מהאוכלוסייה. שאר האוכלוסייה תמכה בפלג השיעי-קומוניסטי, שהמשיך לשלוט בצפון המדינה ונאבק על השלטון בה.

משעלה הטליבאן לשלטון קבעו ראשי התנועה את השריעה כחוק המדינה, ושינו את מערכת החינוך במדינה לחינוך המבוסס על הקוראן, ללא השפעות מערביות. זאת למרות איום של האו"ם להפסיק את הסיוע הכלכלי והרפואי למדינה.

משטר הטליבאן לא הוכר כשלטון לגיטימי על ידי רוב מדינות העולם, בעיקר לאחר 1998, כאשר הואשם במתן חסות למחנות אימון ומקלט לטרוריסטים, ובראשם אוסאמה בן לאדן מנהיג ארגון אל-קאעידה.

פיגועי 11 בספטמבר 2001 העלו את אפגניסטן כחשודה עיקרית במתן סיוע לארגוני טרור ובסיסי פעולה לאוסאמה בן לאדן וארגונו אל-קאעידה, אשר לקחו אחריות על תכנון הפיגועים.

מלחמת אפגניסטן, שנמשכה חודשיים בשנת 2001 (7 באוקטובר – 7 בדצמבר) ואשר במסגרתה נכבשה אפגניסטן על ידי כוחות קואליציה בראשות ארצות הברית, הביאה לקץ משטר הטליבאן. אף שהוקמה ממשלה מקומית (אסלאמית אף היא, אך פחות מהטליבאן), נמשך כיבוש המדינה על ידי האמריקאים בחיפוש אחר בסיסים של ארגוני טרור.

בחודשים האחרונים, עם יציאתה, שלא לומר בריחתה, של ארה"ב, החל הטליבאן להשתלט בחזרה על אפגניסטן בצעדי ענק. לאו דווקא בזכות מאבק הרואי. הכוח שעומד מול הטליבאן הוא הצבא האפגני שאומן על ידי האמריקאים, אך בכל מקום אליו מתקרב הטליבאן נוטשים חיילי הצבא האפגני את העמדות ומפקירים אותן.

ב-12 במאי השנה השתלט הטליבאן על נפת נרך (480 קמ"ר) במחוז מיידאן וורדכ במטרה להגיע אל קאבול בירת אפגניסטן. יום קודם, הטליבאן כבש את בניין ממשל הנפה ושרף אותו, לאחר כמה ימים של מצור עליו. היום, השתלט הטליבאן על קאבול הבירה והפיל משלטונו את הנשיא אשרף גאני אחמדזאי.

השתלטות הטליבאן על אפגניסטן מזכירה את מה שעשה ארגון המדינה האיסלאמית (דאע"ש) בסוריה. אולם, במקרה זה העולם פחות מתעניין בנעשה במדינה, ממספר סיבות. הסיבה הראשונה היא שלא מדובר במדינה בעלת משאבי טבע משמעותיים ואין בה נפט. בנוסף, אפגניסטן 'תקועה' במקום פחות אסטרטגי מסוריה. הבעיה היא שאפגניסטן עשויה להיות מעתה מדינת טרור, שתייצא פיגועים למקומות שונים בעולם וכמו כן היא עשויה להפוך למקלט לטרוריסטים.

מה שכן עשוי להוות כאב ראש לא קטן לעולם, הוא שלמרות שאפגניסטן אינה שוכנת במיקום אסטרטגי כמו סוריה, עדיין ניתן להגיע ממנה בדרך יבשתית עד אירופה. מדובר בדרך לא פשוטה, של 2,000 קילומטרים ולשם כך יש לחצות מספר גבולות, אך הדבר אפשרי.

על פי ויקיפדיה, אפגניסטן היא מדינה ללא מוצא לים הממוקמת בחלק הדרום מרכזי של מרכז אסיה. היא גובלת באיראן במערב, בפקיסטן בדרום ובמזרח, בטורקמניסטן ובאוזבקיסטן בצפון (לאורך נהר קושק), בטג'יקיסטן בצפון מזרח ובסין בחלק המזרחי ביותר של המדינה.

אפגניסטן על המפה. צילום מסך מגוגל מפות

מאפגניסטן ניתן להגיע לאיראן, משם לטורקיה ולאחר מכן למדינות הבלקן, כמו יוון, סרביה ובולגריה ומשם אל תוך אירופה. כבר כעת יש פליטים אפגנים שצובאים על גבולה של טורקיה. עובדה, שעשויה כאמור להוות לעולם כאב ראש לא קטן.



0 תגובות